Måndag och är det farligare att leva idag....................

Åter igen Måndag, ja de blir ju de varje vecka otroligt nog;), när jag var ute kl 06.00 i morse var de höst sen kl 90.30 var det vinter....vitt, vitt och de snöade. Som vanligt blir folk förvånade varje år, hart inte förstått det, bor vi inte i Sverige med fyra årstider. I tidningen o på radio lägger man ut en klass 1 varning, hallå.....................
 
När jag var ung på har jag aldrig hört talas om några  "klass" varningar, trots att de både snöade. stormade mm, kom ihåg en gång på 60-talet, ja jag är ingen ungdom, då vi höll på att blåsa bort och de haglade stora hagel så vi fick blåmärken, inte kul egentligen men vi tyckte det var roligt mina kompisar och jag så vi tävlade om vem som kunde stå längst mitt ute på gatan utan att blåsa omkull, där de förståeligt nog var bilfritt. Ingen normal människa ville väl vara ute, men jag tror inte jag kan komma ihåg att de utfärdades några "klass" varningar. Utom som med de mesta så fick sunt förnuft råda, vilket vi tydligen hade dåligt av just då, men kul var det. T o m så höghuset vi bodde i på elfte våningen svajade......lite läskigt, men också bra, de ska röra sig lite så de inte spricker.
 
Ja mycket tok har jag gjort i mina dagar, de här var ett av de mer oskyldiga, men har de blivit farligare att leva egentligen? Vi åkte bil när folk rökte, vi använde sällan eller aldrig några bilbälten och bilarna var inte speciellt säkra, jämfört med de "pansarvagnar" som trafikerar våra vägar idag. Ja de är ju klart de finns mer bilar idag och trafiken går fortare......fast då var de fri fart på våra motorvägar! De ni då susade vi fram med en jävla fart, min pappa som inte hade körkort, men var en jävel på att backa ändå, brukade hetsa min mamma som då var föraren att se hur mycket bilen kunde komma upp i. Min bror o jag som satt bak tyckte det var jätte spännande och var imponerad av vår tuffa mamma som vågade stampa gasen i botten!
 
Vi hade fler olika bilar, Bubbla, Amazon mm bilar som man sällan ser idag, den sista bilen som min mamma o pappa hade var en Folka Manhattan med tonade rutor bak o massor med extra ljus fram, köpte den av min äldsta son...tänk Er ett par i 70-års åldern åka omkring i den, även polisen blev lite full i skratt när de stoppade dem och såg en liten gråhårig tant vid ratten!
 
jo för att återknyta till om det är farligare idag än då, klart att de är, vi är mer sårbara med internet mm, snabba bilar, högre farter samt att samhället i det stora hela har blivit hårdare samtidigt som vi går till överdrift med att allt är farligt, förstår äldre människor som knappt vågar gå ut, efter att de tittat på tv samt läst nyheterna.....Så är det farligare att leva idag?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0