Helgen i Byn

Nu är det helg i Byn och värmen är på väg tillbaka, "pitbullen" och jag träffar på fredag kväll en tjej som var uppklädd för att gå ut och roa sig. Hon ska snart flytta in i den trapp som jag flyttat ut ifrån. Hon var på glatt humör, berättar att när hon är barnledig roar hon sig. Helt rätt tycker jag. Är man ung, och utan barn någon helg så ska man leva sitt eget liv. Hon var lite bekymrad om vad grannarna i nya trappen skulle tycka om det;), om jag ska vara ärlig så tror jag faktiskt inte hon är så bekymmrad, är en tjej med skinn på näsan och som står för det hon gör. De är sådana människor som jag beundrar.

Lördag åkte jag upp till Esraden och tittade på mitt 10-åriga barnbarn som hade dansuppvisning, de är för söta och väldigt modiga som vågar. Stolt mormor var jag i alla fall och inte ensam om det heller.

När jag kom hem på e m gick jag ut med "pitbullen", nere på gångvägen låg en något onykter kvinna och sov! Jag har sett henne förr, bor inte på området men passerar här ibland, hon var totalt utslagen med cigg samt mobiltel bredvid sig. Jag tillhör ju ine de som bara kliver över och går vidare utan jag frågade om hon behövde hjälp, kvinnan visste inte var hon var men ville bara hem för att sova. Jag fick låna hennes tel för stt ringa till taxi, no problema, "jag skickar en", svarade mannen.

Tog en minut så ringer hennes tel, som jag fortfarande har i handen, Privat nr, jag svarar. Det är en taxichaufför som frågar vart han ska åka, jag uppger närmaste adress och en del av kvinnans namn som hon upplyst mig om. Men de ska inte vara lätt, taxi vägrar komma och hämta henne, för mycket besvär för lite ersättning!! Tror inte det är sant. "Menar Du att jag bara ska skita i folk" frågar jag, "Ja ni får väl sluta satt supa" blir hans svar Okey, men nu är det så här att jag dricker inte och inte känner jag kvinnan heller," menar Du att man ska bara skita i människor". De var precis vad han tyckte, så någon taxi blev det inte.

Jag hjälper kvinnan till en bänk och borta vid vår lokal sitter "lilla BLå" samt broder, bra tänker jag de känner ju kvinnan och kan säkert hjälpa till, men de försvann kvickare än en avlöning. Så är det alltid, jag och min dotter har en gång förut hjälpt en annan av deras" bekanta" som ramlat på fyllan, men inte heller då ville de själva hjälpa till, men om polis samt ambulans kommer, då är man först på plats som hyener, för att kunna ha något att skvallra om.

Längre bort på området sitter ett gäng tjejer, bl a min "kompis" "michelingumman", hon är bakis men druckit har hon som vanligt inte gjort, hon dricker aldrig! Hur man sen kan bli bakis är för mig en gåta, där sitter även en annan tjej som har flyttat in och ur området några gånger, nu skulle hon flytta igen. Anledningen var att någon hade mordhotat henne, så hon hade ringt polisen, så nu skulle hon in på kontoret på måndag och ha ett allvarligt samtal!

Då säger min "Kompis"" inte för att vara elak, men jag tror Du är en sådan person som drar till dig bråk" och jag håller med henne fullständigt, för om man som jag orkar sitta ett tag och lyssna på denna tjej så verkar alla tydligen vilja bråka med henne, både tjejer och killar. Kanske dags för henne att börja fundera över varför!

Väl hemma igen börjar jag städa lite, de är ju cruising i stan, och på gården kör en stor amerikanare upp, ut hoppar två killar och ställer sig och pissar precis utanför fönstrerna, jag ruskar bara på huvudet och tänker för mig själv! Vilka tuffa killar:).

Söndag åter ute med "pitbullen" möter en kvinna som är ute med sin katt. Hon tillhör "Lilla Blå"s gäng och hon ropar på mig. "Vet Du va de är för människor på boulbanan?" blir hennes fråga hon fortsätter" de kan inte bo här, kom i en bil". "Jaha" svarar jag "De får väl komma från var de vill för mig" Är väl en offentlig plats. samtidigt kan jg ju inte låta bli att lägga till, "De är bäst de aktar sig för "Lilla Blå" och mycket riktigt tar inte många minuter innan "Lilla Blå" dyker upp. Han konstaterar att han sett mig hjälpa kvinnan som var onykter igår, och jag berättar om taxin samt frågar vad han tog vägen. Nej han hade sagt åt "brorsan" "att nu drar vi!"  Han tyckte taxi gjorde helt rätt, för han hade gjort lika när han körde taxi, han har jobbat med allt som går att jobba med, allt enl honom själv.
Jag skulle ringt polisen, konstaterade han. (Han har faktikt aldrig sagt att han jobbat som polis?). Nu tycker jag samt en annan av mina hundvänner som också dykt upp att polisen borde ha viktigare saker för sig, än att åka hit, för en onykter kvinna. "Lilla Blå" muttrar på och jag som har börjar få lite horn i pannan, frågar honom om han sett att de är "utomjordlingar" på hans bana! Då far han upp och går iväg med en väldig fart för stt titta till sitt revir, vi som är kvar ler åt varandra, lugnet lägger sig och var och en travar hem till sig själva och väl hemma går jag ut på min balkong med havsutsickt och tänker "Fan, vad jag har det bra;)







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0