Är det denna framtid vi vill ha

http://www.aftonbladet.se/resa/article8366691.ab

Nu börjar jag bli mörkrädd, tycker det är otäckt när vi mer och mer börjar," utrota" oss själva på bl a arbetmarknaden. Att vi redan har slutat att prata med varandra öga mot öga är illa nog, vi går omkring med mobil telefoner, Iphon, datorer mm ser knappast varandra längre. Ringer man olika myndigheter har man tur om en människa svarar oftast är det en mekanisk röst, antingen ska ska man slå olika siffror eller så är det röststyrd. Har man dialekt kan du hamna var som helst. I affärerna har vi obemannade kassor, vi springer omkring i shop-express affärer och sköter våra inköp själva, var ska de sluta. När jag är ute  och går med min hund ser jag aldrig några barn som leker i snön, nu är det datorer och tv-spel som gäller. och då går man inte ut
Nu läser jag om robotar på hotell, vill vi inte ha kontakt med varandra längre, och vad ska alla människor som mister sina jobb ta vägen, vad ska vi leva på.
Är detta sc-fi samhälle vi eftersträvar, inte undra på att äldre människor lämnas ensamma och inlåsta för att sköta sig själv, eller att människor står och ser på när andra blir nedslagna utan att göra något mer än antigen ta en bild för att lägga ut på nätet. Vi kommer inom snar framtid helt tappa förmågan att känna empati, eller att kunna kommunicera med varandra om man lever hela sitt liv, bakom telefoner,datorer och nu robotar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0