Döma efter utseende, men det var inte bättre förr

Nyårsdsdag allt lungt och stilla utom vädret, där är det ingen hejd. Snö, snö och snö, man ska ju akta sig för vad man önskar sig många gånger, för snö har jag önskat mig. Alla vill väl ha en vit jul. Men nu är ju julen över men inte snön. Ja jag ska inte klaga, tittade på tv igår, Kunskapskanalen, Lasse Gustatsson, f d brandman, föreläste om sitt liv och att bla att  ta vara på livet. Han borde ju veta, de var på 80-talet han och hans kollega råkade ut för en gasexplosion. och han överlevde brännskadorna mot alla odds. När jag såg honom och hörde hans röst, kopplade jag inte ihop honom med rösten. De otäcka var att jag såg bara hans utseende, robotlikt. Helt omgjort ansikte samt händer som såg ut som de var ihop knytna i kramp. Han tog upp hur vi människor gör så, vi stannar inte i tanken utan svävar ut, de gjorde jag. Jag blev så chockad av hans utseende i början att jag inte lyssnade på vad han sa. När jag väl började lyssna, såg jag inte längre hans utseende utan helt enkelt den underbara, fantastiska person han måste vara.

Jag hoppas 2011 blir ett år där jag slutar att döma människor, för visst gör vi alla det mer eller mindre, jag vet själv att jag blivit bedömd efter mitt utseende, har en "johansson" näsa, nu kommer alla som vet vem jag är och läser detta titta på min näsa nästa gång:). Men de har de redan gjort utan att säga något, ialla fall inte direkt till mig. Sen väger jag alldeles för mycket, och visst jag kan ju banta, men då ska det var för min egen skull och inte för att andra tycker det. nu är jag ju ingen ungdom länge mer än i sinnet, så mitt bäst före datum har redan gått ut:)

Vad det gäller min näsa har jag under skoltiden faktiskt varit mobbad, min vikt däremot har varit ganska normal i yngre dagar, inte trådsmal men normal. De roliga är i detta att jag har har inte haft något problem med killar, jo visst, jag har ju inte varit den mest eftertraktade bruden i skolan, men vad jag tror är att jag haft utstrålning och ett sätt att vara mot killar som tilltalar dem. Till skillnad mot tjejer så dömer inte killar på samma vis, de kan ta in en som en polare i gänget och sen lär de känna en som polare, och de är där de magiska kommer in, under tiden detta pågår så såg de mig, människan.

Tjejer däremot dömer ut varandra och sen är det bara så, och i de fallet spelar det ingen roll om tjejen är ett bombnedslag eller en liten grå mus. Tjejer kan vara, åtminstonde när jag gick i skolan på 60-talet, hänsynslösa. Du får inte se för bra ut heller, då är Du ett hot. Hot mot vadå kan man undra, jo Du är bara ett hot mot dig själv, att ta upp så mycket tid på sitt utseende samt på hur andra ser ut, hindrar dig i din egen utveckling. De otäcka i det här är ju även att de går längre och längre ned i åldrarna, Jag har bl a ett barnbarn på 9 år, som är en tjej, och hon har redan dragits in i utseende fixeringen. Eller idag börjar det mer och mer vara pryl fixeringen också.

Jag som är lie äldre och fått distan till livet, tycker idag att det är tragiskt hur det fungerar nu, men det var inte bättre förr


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0