Är jag rasist!

Min yngsta son brukar säga att jag är rasist, tror inte det, även om jag har en hel del åsikter om Sverige och utlandsfödda. Men de ska ju inte behöva gör mig till rasist eller.......

Jag anser att man ska ta lagen dit man kommer, de är jag tvungen att göra om jag kommer till ett annat land. Är det fel eller,är jag rasist för att jag inte anser att det är rätt med hedersrelaterat våld, eller att vissa utlandsfödda grupper kallar våra flickor/kvinnor horor för att vi klär oss på ett sätt som inte är enligt deras, religon eller kvinnosyn. Däremot om vi kallat utlandsfödda något, nu tycker jag inte man ska kalla varandra för fula ord överhuvudtaget, kan vi bli dömda för rasistbrott. En tjej som blev kallad "negerfitta" i skolan fick ett skadestånd på 5 000 kr. Men är Du utlandsfödd och kallar oss fitta, är det inte samma brott. Du får säga fitta, hora m m till någon men lägger du till något före går det inte t ex svensk. Men vem säger  tex svenskfitta till någon, jag bara undrar.

De finns många funderingar, själv röstade jag på vänsterpartiet, men de kanske jag inte gjort om jag vetat vad Lars Ohly, skulle säga på valnatten, "jag sätter mig inte i samma rum som Jimmy Åkesson, SD". De kom som en chock, Vänsterpartiet som står för bl a alla människors lika rätt i samhället. Hur ska vi överhuvudtaget kunna få extrema partier samt grupper och ändra åsikt om vi inte kan ta en debatt med dem.
Jag har lärt mig att man ska respektera allas åsikter men man behöver inte acceptera dem, vi i Sverige ska ju ha yttrandefrihet, men gäller det bara om man har "rätta" åsikter. Var det bättre när folkpartiet gick ut med svenskprov m m , är det att vara mindre rasistiskt! Sen har jag alltid funderat hur det skulle gått för vår drottning, invandrare sen massor med år tillbaka, och är så fruktansvärt dålig på svenska. En kvinna som när de sa "klick" mellan henne o kungen, talade 5 språk.

Vad jag också har noterat är och undrar över är varför många utlandsfödda är mer rasistiska än vi "svenskar", som uppvuxen i Södertälje, är det något jag upplevt på nära håll, på den tiden var det bl a bråk mellan invandrargrupper p g a religion m m. Detta var för c:a 35 år sen. Inget unikt idag heller, räknas kanske inte som rasism när det kommer till religion, men de handlade även om bråk när kärlek uppstod mellan olika grupper.
I Södertälje fanns det även på denna tiden många finländare, där kan man prata om att ha rasistiska åsikter. Oj Oj då ligger SD i lä, men sen tror jag inte Finland tar in så många utlandfödda heller. Jag har även åtskilliga gånger fått höra av finländare (boende i Sverige)vilka idioter vi svenskar är, som tar in så mång utlandfödda ,
hallå säger jag vad är det som hindrar Er från att flytta tillbaka, om de är så många utlandfödda i Sverige.

Nu när vi ändå är inne på "den gamla goda tiden",kan vi ju prata om afrikaner och framförallt afro-amerikaner, som under "Black Phanter" tiden(Om nu någon mer än jag minns) OS och när afro-amerikanska löparna under Amerikas nationalsången knöt nävarna med svarta handskar, och blev av med sina medaljer. Springa gick bra men ha en åsikt gick inte. Till saken, de var många utav dem som var emot blandning mellan raser, vit kvinna och svart man eller vise versa. inte för att det skulle ligga någon vetenskap bakom, men raserna skulle inte blandas. Den diskusionen förekommer i USA fortfarande. Gör de dem eller mig till rasist om jag skulle ha samma åsikt.Troligtvis så skulle jag få mest kritik för den åsikten, är inte det lite konstigt.

Sen kan man ju tänka sig för hur man uttrycker sig, ja nu menar jag mig sjäv, en boende i mitt område hade hört att man vill flytta utlandsfödda från Andersberg hit ut där vi bor. Inga problem för mig, men vi undrarde bara vart de finns ju knappt några lediga lgh här. Jo, då kom jag på det, min lgh blir ju ledig, ska flytta inom området.
Min första reaktion blev då och kom ut helt fel "Va fan, ska in familj med 6 barn, flytta in i min lgh och den ska de renovera". enl många blir jag nog anklagade både för att vara fördomsfull samt rasist.

Fel, fel reagerar precis lika ovavsett vem som flyttar in, har att göra med att jag velat haft renoverat en längre tid, var inte tal om det när jag flyttade in för ca 2 å sen. Fördomsfull, vet inte, de flesta utlandsfödda bukar har större familjer, inget negativt, de tar hand om varandra. Både gamla och unga, något att ta efter kanske.

Utan min spontana, frustrerade uttalande hade inget med, utlandfödda eller någon annan inflyttad att göra, utan riktade sig mer till bostadsbolaget, gör de mig till rasist eller

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0