Allt går att sälja och missbruka

http://svt.se/2.22620/1.2334128/adhd-medicinen_saljs_till_missbrukare

Såg Godmorgon om att nu har de upptäckt att adhd-medicinen Concerta samt Ritalin säljs  illegalt bland missbrukare, ja som sagt allt går att sälja o missbruka. Nu är ju doserna som läkarna ska/får skriva ut så låga, samt mängden är så kontrollerad. Så hur en tung missbrukare har för nytta av detta kan ju inte jag förstå. För att en läkare ska få skriva ut medicinen ska läkaren även ha beviljats licens, vem som helst kan inte heller hämta ut medicinen från apoteket, och mänden  och dosen är låga, så speciellt hög lär ingen bli och i så fall i en väldigt kort stund, verkningstiden är c;a 3-4 tim. Allt går att sälja illegalt, andra receptbelagda mediciner, cigaretter mm, säger som för att citera ett av Bétners favorituttryck "Vem bryr sig".
ja tydligen jag eftersom jag skriver om det :). J jag bryr mig för man kan ju undrar vad syftet med denna sensationella nyhet är, är det  för att kunna förbjuda en medicin som kan hjälpa många, en medicin som är precis vad de är en medicin.

Vem säger ett de är de som använder den och behöver den som säljer den.Kan vara en läkare, är ju precis inte första gången i historien de inträffar.När jag var 16 år, 57 nu, fick jag och min mamma som redan då, som de flesta kvinnor,var fixerade vid vikt, kontakt med en läkare i Stockholm som gladerligen skrev ut bantningsmedel, tror de bl a hette obesidyl mm. De var grejer det., vi rasa i vikt åt bara piller, lättfil och kokta ägg aldrig var vi hungriga, idag förstår och vet jag att vi var ständigt påverkade.

Läkaren som skrev ut dessa piller, fick så småningom sin licens indrargen, då han skrev ut dessa mediciner i stora mängder till kreti o pleti. Den medicinen börjades också säljas illegalt. På den tiden var ju inte kontrollen så stor som den är nu och dessa mediciner går inte att jämföras. Men detta är inget nytt allt går att missbruka. Är det inte bättre att man koncentrerar sig på de verkligt farliga droger som bl a sälj illegalt på internet, och gator

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0