Sam, ge inte upp!

http://gd.se/nyheter/gavle/1.4213801-sam-avvisas-till-barnhem-i-irak

Vad har ni fått Er världsbild ifrån, att Sverige är ett bra land att leva i, tyvärr är det vad alla människor tror och framförallt människor i andra länder hoppas. Därför söker de sig hit, men verkligheten är en helt annan. Sam är inte de första fallet att bli utvisad från Sverige till en oviss framtid, och han kommer tyvärr inte bli den sista heller.

De finns flera aspekter på detta och frågor för mig, varför kan han inte återvända till hans mamma i Syrien, de måste väl ändå vara den bästa lösningen för honom i det här läget, att han får vara med sina nära och kära. Tror inte själv att han kan må särskilt bra i Sverige heller om han ständigt ska oroa sig för sin mamma. Sen verkar de ju ändå finnas en kontakt mellan Sam och mamman.

En till aspekt på detta för mig blir även att detta är ändå något som han borde haft någon vetskap om innan, att han lever under ett utvisnings hot, i annat fall tycker jag det är väldigt dåligt av dem som arbetar på de hemmet han bor. Kan inte tro att han blivit lovad garanterad uppehållstillstånd i Sverige, när han kom hit.

Jag vet att det här är svåra och känsliga frågor, men vi kan inte heller i Sverige rädda hela världen, tyvärr. Hur gärna vi än vill. Jag såg och hörde de tre kvinnliga frihetskämparna som fått Nobels fredspris i år, tre kvinnor som jag fick stor respekt för och för vad de gör och gjort, de kämpar för sina länder på plats, trots dödshot och fängelsestraff, så kämpar de vidare. Och som de själva säger, de är så det måste förändra världen, genom att få folket med sig hemma.  

Sen kanske det är dags att Barnkonventionen blir en lag i Sverige, för om sagt, Sverige är inte ett drömland och bryr sig inte speciellt om den enskilda människan och framförallt inte om barn som de borde, och detta gäller även alla barn som far illa i Sverige.

Jag förstår att detta inte är någon tröst för Sam, och visst är det för jävligt, han kanske måste göra som familjen som blev utvisad från Ånge efter 11 år i Sverige, och de om något borde väl ha haft en anknytning hit, de får söka igen. Sam kanske kan söka ihop med sin mamma från Syrien. Sam, Ge inte upp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0