Hypokondriker, panikångest , missbruk!

Mina barn har alltid kallat mig för hypokondriker, de kan jag ju förstå, förr var hade jag alltid en dödlig jukdom så fort jag fick ont i huvudet, eller magen m m. Huvudvärk berodde så klart att jag hade hjärntumör, magen var alltid cancer. En vanlig förkylning var säkert början till någon mystisk sjukdom som jag så klart skulle vara först att få.
Stod det om legionella bakterier i en tidning så vågade jag knappt duscha. de är väldigt jobbigt att leva så, de skapar mycket ångest, samt kan bli väldigt dyrt.
Tänk alla stackars läkare som jag sprungit hos, när inte första hitta något utan alla pover var bra, så sökte jag en ny. De var ju klart att jag var sjuk. Varför såg de inte hur dålig jag var. Varför hittade inte min dödliga sjukdom som jag visste jag hade. De skapar också en hemskt massa ångest, så jag fick panikångest, och alla som lider av det vet vad handikappande de kan vara. Hur många gånger stod jag inte i kön i affären och tänkte "nu dör jag". jag stod oftast kvar o led, hyperventilerade vilket gjorde att jag fick syrebrist, vilket leder till hjärtklappning samt yrsel. Nu får jag hjärtattack! Men de kan jag ju inte få här. Vad ska alla tro då!

Ja vad tror jag om någon annan skulle bli sjuk och ramla ihop framför mig, så klar tror jag inget mer än att jag lider med människan och försöker hjälpa till så mycket jag kan. Men vid panikångest är inte tankarna speciellt rationella.

Jag har fått behandling för min panikångest, många år sen, utav faktiskt en av sveriges bästa på sin tid, tyvärr kommer jag inte ihåg namnet på honom. Lider nu för tiden av ahltzamiers light, egentligen inget att skämta om, men ibland blir jag riktigt orolig. Är ju 57 år, levt ett hårt liv med 30 års missbruk bakom mig, så några hjärnceller har jag med all säkerhet bränt:). är nykter- och dogfri sen 12 år tillbaka det är skönt, synd  bara att jag inte kom underfund med det tidigare.

Nu är det inte heller så lätt att bara komma underfund med att sluta, finns få missbrukare som vill leva som de gör, även om det säkert  finns äldre missbrukare som har funnit sig i sitt liv och har hållit på så länge att de inte vet något annat. Sn en sak som jag tycker är hemskt viktigt och som vissa människor verkar ha svårt att förstå, det finns ingen människa som vaknar upp en dag och säger "Fan, idag tror jag att jag ska bli missbrukare och skita i mitt liv". För skiter i sitt  eget liv gör man, men man skiter inte i andras för det. jag vet att både mina föräldrar, bror med familj samt framförallt mina barn led av mitt missbruk. De var inte vad jag ville men drogen var starkare, ångesten var starkare, med drog menar jag även alkohol. Vilket är den farligaste drogen som finns.

Nu förespråkar inte jag totalförbud av alkohol tvärtom, de som har problem skaffar de ändå,jag är nog faktiskt ganska drogliberal. Vad jag menar med drogen alkohol är att den slår hänsynslöst överallt, de a-lagarna vi ser på  på bänkarna är bara 1 promille av de som finns. Tänk alla som flyttat "bänken" in i vardagsrummet, dricker sitt fina vin vid middagarna, drinken framför tv, fina fester mm
.
Sen finns de människor som klarar av att dricka med måtta, och varför ska inte de få göra det. jag skiter högsktningsfullt i om andra vill använda alkohol, röka sin cigg eller vad det än gäller. Så länge man är medveten om vad man gör och inte skadar någon annan människa. Vet bara att jag aldrig mer vill dricka alkohol i hela mitt liv. Jag har gjort ett uppehåll med droger och cigg, det uppehållet hoppas jag varar resten av livet.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0