Julefrid

Nu är äntligen julen över för mig, har alltid ångest inför jul. De börjar ändå släppa mer och mer, fast ändå dras jag varje år in i julstress, köphysteri mm. Men bara julafton passerat är jag lugnet själv, och julafton blev som vanligt toppen. Har den faktiskt varit de senaste tre åren. Men man vet aldrig så jag måste förbereda mig för det värsta. I år var julafton i alla fall hemma hos min dotter med familj, samt  även min äldsta son med familj och min yngsta son, lycklig singel. Samt den största gran jag sett inomhus någon gång, men så har de ju åtskilliga meter upp till taket.

Jag är enligt min yngsta son, den mesta katastrof människa som finns. Fast han uttrycker det i andra ord. Tyvärr har han rätt, för säger t ex någon till mig "har Du läst om den eller den", så tror jag att jag ska få läsa om värsta olyckan eller en dödsannons. Har det hänt en bilolycka eller ett rån så är de mina barn som råkat illa ut. Ändå anser jag mig som en ganska positiv person för det mesta, varför jag har sådana katastrof tankar vet jag inte, kan vara någon form av kontroll förlust. När jag inte kan kontrollera vad som sker, tror jag det värsta. De kan också vara ett sätt att skydda sig, ifall det värsta skulle inträffa.

Vi människor är ju lite konstigt funtade vi tänker c:a 90% positivt och 10% negativt och ändå fokuserar vi mest på det negativa. jag brukar inte ge nyårslöften men tror jag ska lova mig själv att sluta tänka i katastrof termer, för vad kan jag göra, jag kan ju inte kontrollera hela världen.

När jag ändå skriver om när julefrid infinner sig för mig, så kan jag ju ta och berätta om min kära granne, en dam med lite konstiga ideér enl mig. För mig är ju denna dag som vilken annan lördag som helst, så vad passar inte bättre än att gå ned i tvättstugan, lungt och skönt. Då hör jag en röst i gången, "Du får inte tvätta, det är julefrid"
"Jaha, vad menar Du då" frågar jag "Jo i Finland är det julefrid, då får man inte göra någonting, det ska vara tyst och stilla annars kan man t o m få fängelse! och de här gäller i alla länder, de står i tidningen",

Nu vet ju inte jag vad hon läser för tidning och jag tror inte riktigt på detta, grannen blir sur och hänvisar till att ingen tror eller lyssnar på henne för hon är finska? vilket är mina minsta bekymmer. Tvättar en maskin ändå.
Själv sätter hon in två klossar  till i morgon för då ska hon tvätta, jag tänker att jag kanske ska tala om för henne att i vissa religioner är söndagar en helig dag och då kan man ju inte heller tvätta,men jag ler, går upp till mig själv och tänker att den sidan om att man inte ska bråka med sina grannar under julefriden måste hon ha missat.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0